FELELŐS BESZERZÉS

Egy vállalat ellátási lánca rendkívül fontos erőforrás – az ellátási láncon belüli vállalatok közötti együttműködés számos lehetőségeket nyithat meg a negatív környezeti hatások minimalizálására és a pozitív társadalmi hozzájárulás maximalizálására. A Henkel globális ellátási láncában több mint 120 országból vannak üzleti partnerek. Együtt dolgozunk a 100 százalékosan felelős beszerzés megvalósításán.

Céltudatos növekedés a felelős beszerzésen keresztül

A felelős beszerzési megközelítésünkkel az a célunk, hogy a fenntarthatóságot az ellátási láncunkban előmozdítva lehetővé tegyük a céltudatos növekedést, az emberek és a bolygó javára. Ezért intenzív párbeszédet és szoros együttműködést folytatunk beszállítóinkkal a fenntartható gyakorlatok előmozdítása és az emberi jogok tiszteletben tartása érdekében. Küldetésünk, hogy túllépjünk a megfelelőségen, hatást és változást érjünk el a teljes értékláncunkban, és fenntartható értéket teremtsünk ügyfeleink számára.

A “100%-ban felelős beszerzés” stratégiánk hangsúlyozza azt a célunkat, hogy világszerte, minden régióban, üzletágban és anyagcsoportban 100%-ban felelős beszerzési döntéseket hozzunk. A stratégiai keretrendszer szilárd kockázatkezelési és megfelelési megközelítésünkre épül. Tükrözi a Henkel céltudatos növekedési stratégiájának kulcsfontosságú szempontjait, miközben a három fenntarthatósági fókuszterületet – a klímapozitív, a körforgásos gazdaság és a társadalmi fejlődés - helyezi felelős beszerzési menetrendünk középpontjába. Ezekhez a kiemelt területekhez való hozzájárulásunkat négy kulcsfontosságú stratégiai tényező – együttműködés, átalakulás, innováció és felhatalmazás – teszi lehetővé, amelyek a 100 százalékban felelős beszerzésünk irányába terelik előrelépésünket.

Bertrand Conquéret, a Henkel globális supply chain elnöke és a beszerzésért felelős alelnökének portréja

   

Beszerzési részlegünkön belül eltökélt szándákunk, hogy a 100%-ban felelős beszerzési stratégiánkkal jelentős mértékben hozzájáruljunk a Henkel Céltudatos Növekedési programjához és ambícióihoz.

Alapunk: Kockázatkezelés és megfelelés

Szilárd kockázatkezelési és megfelelési pillérünk fő célkitűzése a fenntarthatósági kockázatokon alapuló beszállítói értékelések ösztönzése, hogy lehetővé tegye a kockázatcsökkentésre és kezelésre irányuló megalapozott döntéshozatalt, valamint a beszállítók fenntarthatósági teljesítményének értékelését és javítását. Ennek a stratégiai pillérnek a középpontjában a gondos kockázatértékelés, a kódexek és szabványok, a beszállítói megfelelés, valamint az ellátási lánc átláthatósága és nyomon követhetősége áll.

A Henkelnek jelenleg több mint 120 országból vannak üzleti partnerei, és világszerte ugyanolyan magas követelményeket támaszt. Elvárjuk tőlük, hogy biztosítsák, hogy üzleti magatartásuk összhangban legyen fenntarthatósági követelményeinkkel. Üzleti partnereink kiválasztásakor és a velük való együttműködés során figyelembe vesszük a biztonság, az egészség, a környezetvédelem, a szociális normák és a tisztességes üzleti gyakorlatok területén nyújtott teljesítményüket. Ez a biztonságra, egészségre és a környezetre vonatkozó vállalati szabályzatainkon alapul. Továbbra is érvényesek a vállalati szintű beszerzési szabályzataink. A beszerzési igazgató (CPO) felelős az összes beszerzési tevékenységért és felelős az ellátási lánc menedzsmentjéért. Közvetlenül a pénzügyi igazgatónak (CFO) számol be.

A Német Anyaggazdálkodási, Beszerzési és Logisztikai Szövetség (BME) iparágakon átívelő magatartási kódexének betartása szintén kötelező minden beszállító számára. Az ENSZ Globális Megállapodásának tíz alapelvén alapuló BME Magatartási Kódex lehetővé teszi a nemzetközi alkalmazást, és a Felelős Beszerési Politika mellett a stratégiai beszállítóinkkal való szerződéses kapcsolatok alapjául is szolgál. A beszerzési-beszállítói ciklusba integrált felelősségteljes beszerzési politikát 2023-ban felülvizsgálták, és kiegészítették az ellátási lánc átvilágításának konkrét szempontjaival.

Stratégiai megközelítésünk

A 100%-ban Felelősségteljes Beszerzési Stratégiánk a Henkel 2030+ fenntarthatósági célok keretrendszerének dimenzióit – megújuló bolygó, virágzó közösségek és megbízható partner – helyezi a beszerzési szempontok középpontjába. Ennek érdekében a következő területekre összpontosítunk:

  • Együttesen lehetővé tesszük a klímasemleges jövőt azáltal, hogy csökkentjük az ellátási lánc üvegházhatású gázkibocsátását, körforgásos beszerzési megoldások valósítunk meg, valamint védjük a természetet és a biológiai sokféleséget.
  • Együtt elkötelezettek vagyunk a fenntartható gyakorlatok előmozdítása mellett azáltal, hogy támogatjuk az esélyegyenlőséget, az oktatást és az emberek jólétét az ellátási láncainkban, és minden tevékenységünk során tiszteletben tartjuk az emberi jogokat.
  • Együtt biztosítjuk a nagy teljesítményű, átlátható és fenntartható ellátási láncot, és beszállítóinkkal és partnereinkkel együttműködve ösztönözzük a változást és fenntartható üzleti értéket teremtünk.

A beszerzés stratégiai fenntarthatóságának fent említett területein nagyszámú adatot gyűjtenek össze és tesznek elérhetővé az értékhozzájárulás mérésére, mely a stratégiai beszerzési döntések alapja.

A megvalósítás legfontosabb tényezői

A 100%-ban Felelősségteljes Beszerzési Stratégiánk megvalósítása érdekében a kulcsfontosságú tényezők a következők: együttműködés, átalakulás, innováció és felhatalmazás. Felgyorsítjuk erőfeszítéseinket azáltal, hogy fokozzuk belső és külső együttműködésünket üzleti partnereinkkel és kulcsfontosságú érdekelt feleinkkel. Globális beszerzési struktúránk lehetővé teszi számunkra, hogy az átalakulást elősegítsük azáltal, hogy az üzletágak és funkciók fenntarthatósági stratégiáit teljes mértékben integráljuk felelősségteljes beszerzési menetrendünkbe. Ezenkívül a fenntartható innovációkra, a digitális megoldások innovációjának fellendítésére és a 100 százalékban felelős beszerzési gondolkodásmódra való áttérésre összpontosítunk azáltal, hogy képességfejlesztési lehetőségekkel támogatjuk belső és külső érdekelt feleinket.

Együttműködés stratégiai beszállítókkal és partnerekkel

Beszállítóinkkal való jelenlegi együttműködésünk a Henkel 2025-re és azt követő időszakra vonatkozó fenntarthatósági céljainak közös tervének meghatározására és végrehajtására összpontosít. Különböző platformokat és fórumokat használunk arra, hogy beszállítóinkkal együtt úttörő innovációkat fejlesszünk ki a fenntartható termékek és technológiák területén.

A célmegállapodásokat eszközként használjuk a stratégiai beszállítóinkkal folytatott fenntartható beszerzési megoldások kezelésére. Kockázatkezelési megközelítésünk részeként azon dolgozunk, hogy folyamatosan javítsuk az upstream ellátási láncaink átláthatóságát a fenntarthatósági kockázatok tekintetében. Ezért azt is megköveteljük, hogy a kiválasztott beszállítók, például a nyersanyag- és csomagolási ágazatban, átláthatóak legyenek a Henkelnek szállított termékportfólió kibocsátási értékeivel kapcsolatban. Az éghajlat kötelezettség-vállalási programhoz kiválasztott beszállítók együttesen a Scope 3.1 lábnyomunk több mint 50 százalékát teszik ki. 2023-ban több mint 2500 termék-karbonlábnyomadatot tudtunk validálni a beszállítóktól a nyersanyagokról, és így azokat belsőleg elsődleges adatforrásként használtuk fel. 2024-ben ezt a számot több mint 6000-re növeltük.

2024-ben elindult a "Henkel Climate Connect" – egy kulcsfontosságú globális beszerzési kezdeményezés, melynek célja az éghajlattal kapcsolatos beszállítói elkötelezettségünk és a kibocsátási adatok gyűjtésének kiterjesztése a legnagyobb kibocsátókon és a közvetlen anyagokon túl. Ezzel a kezdeményezéssel azt várjuk, hogy képesek leszünk szisztematikusan rögzíteni, validálni és csökkenteni beszállítóink kibocsátását, és hogy beszállítóink aktívan hozzájárulnak a kibocsátás csökkentéséhez ellátási láncaik mentén, összhangban a nettó zéró célunkkal. Az Együtt a Fenntarthatóságért (TfS) szervezettel meglévő együttműködésünk révén és az újonnan elindított "Henkel Climate Connect" program keretében támogatást és képzési anyagokat biztosítunk beszállítóink klímaátalakulási képességeinek globális szintű növeléséhez.

Az értéklánc nagyobb fenntarthatósága felé vezető út újabb mérföldköveként a Henkel 2022-ben partnerségre lépett a Deutsche Bankkal, hogy összekapcsolja a beszállítói fenntarthatósági teljesítményt egy meglévő európai beszállítói finanszírozási programmal. 
EcoVadis minősítésük alapján azok az európai beszállítók, amelyek már részt vesznek a Deutsche Banknál az ellátási lánc finanszírozásában, jobb finanszírozási feltételeket élvezhetnek. A finanszírozási ráták fokozatosan csökkennek, ahogy a beszállítók ESG minősítése folyamatosan javul. Ez azt jelenti, hogy mind az öt regionális beszállítói finanszírozási program fenntarthatósági kritériumokhoz kapcsolódik. A Henkel ellátási lánc lefedettségének további növelése érdekében más országokat is fokozatosan integrálnak ezekbe a programokba.

A felelős beszerzési folyamat beszerzési tevékenységünk szerves része

Hatlépcsős “Felelősségteljes Beszerzési Folyamatunk" stratégiai kockázatkezelési és megfelelési megközelítésünk központi eleme, amely a kockázatok azonosítására és a kockázat minimalizálására irányuló megfelelő intézkedések meghatározására összpontosít. Beszállítóink fenntarthatósági teljesítményének értékelése alapján az így nyert átláthatóságot arra használjuk fel, hogy vásárlóinkat támogassuk abban, hogy a beszállítókkal együttműködve tartós javulást érjenek el az értékláncban. Ezek a folyamatos fejlesztési folyamatok elsősorban a folyamatoptimalizálással, az erőforrás-hatékonysággal, valamint a környezetvédelmi és szociális normákkal kapcsolatos tudásátadáson és kompetenciafejlesztésen alapulnak. Ez a folyamat valamennyi beszerzési tevékenységünk szerves részét képezi. Ezzel a hat lépésből álló folyamattal beszerzési volumenünk mintegy 97 százalékát fedezzük a csomagolás, az alapanyagok és a bérgyártás területén.

1. lépés: Előzetes ellenőrzés és kockázatértékelés

Az ellátási lánc fenntarthatósági kockázatainak értékelésére szolgáló megközelítés a csoport egészére kiterjedő kockázatkezelési rendszer részét képezi. A kockázati potenciált regionális és országos szinten, valamint az értéklánc szintjén értékeljük, beleértve az iparágspecifikus kockázatokat is. Ennek során olyan országokra összpontosítunk, amelyeket a nemzetközi intézmények a fenntarthatósági kockázatok fokozott szintjével kapcsolatban azonosítottak. Az értékelés az emberi jogokkal, a környezettel és a korrupcióval kapcsolatos kritériumokra is kiterjed.

A fenntarthatósági kockázatot jelentő anyagokkal összefüggésbe hozható kockázatos országra a legjelentősebb aktuális példa a Kongói Demokratikus Köztársaság (KDK) keleti tartományai, ahol különböző hadseregek, lázadó csoportok és külső szereplők profitálnak a bányászatból, miközben hozzájárulnak a térségben zajló háborús erőszakhoz és kizsákmányoláshoz. A Kelet-Kongóból és a szomszédos országokból kitermelt négy bányászott ásványi anyag az úgynevezett "konfliktusásványok". Ezek az ásványok a következők: kolumbit-tantalit (tantálérc), kasziterit (ónérc), wolframit (volfrámforrás) és az arany, amelyeket a tantál, ón, volfrám és arany (3TG) fémek végső előállításához használnak.

A konfliktusmentes ellátási láncok a Felelősségteljes Beszerzési Politikánk szerves részét képezik, az OECD-nek a konfliktus sújtotta és magas kockázatú területekről származó ásványi anyagok felelős ellátási láncaira vonatkozó átvilágítási útmutatójával összhangban megfelelő átvilágítást végzünk az ellátási láncban. Beszállítóinktól megköveteljük, hogy a konfliktusos ásványi anyagokra vonatkozó alkalmazandó jogi keretek (többek között az OECD átvilágítási útmutatója, az uniós rendelet és a Dodd-Frank törvény) követelményeinek megfelelően járjanak el. A beszállítóknak dokumentumokkal kell igazolniuk, hogy az összes általuk beszerzett anyag konfliktusmentes. Mivel a Henkelnek nincs közvetlen üzleti kapcsolata a kohókkal, elvárjuk beszállítóinktól, hogy konfliktusmentes, ellenőrzött alapon működjenek együtt ezekkel a kohókkal, azzal a követelménnyel, hogy kizárólag a Responsible Minerals Initiative (RMI) vagy más, az OECD által elismert üzleti kezdeményezés által hitelesített forrásokat használjanak.

2. lépés: Bevezetés

Az előzetes ellenőrzés és kockázatértékelés eredményei ezután a beszállítói felvételi folyamatba kerülnek. Beszállítóinktól elvárjuk, hogy ismerjék el beszállítói magatartási kódexünket, valamint felelős beszerzési politikánkat. Bevezetési folyamatunk egy globálisan egységes regisztrációs rendszerben van rögzítve, és szabványos formában goglalja össze fenntarthatósági követelményeinket.

3. lépés: Kezdeti értékelés vagy audit

Egy új üzleti kapcsolat kezdetén a beszállítókat arra kérik, hogy vagy hozzák nyilvánosságra a fenntarthatósági teljesítményük meglévő eredményeit, vagy töltsenek ki egy kérdőívet, amely átláthatóságot biztosít fenntarthatósági teljesítményükről. Ezt külső beszerzési volumenünk jelentős részén az EcoVadis, egy független fenntarthatósági értékelési szakember által kifejlesztett értékelési módszertan segítségével tesszük. Ezek a kérdőívek a biztonság, az egészség, a környezetvédelem, a minőség, az emberi jogok, a munkavállalói normák és a korrupció elleni küzdelem területén megfogalmazott elvárásokat fedik le.

2021-ben bevezettük az IntegrityNext szoftverszolgáltatási megoldást az alacsonyabb beszerzési volumenű beszállítók számára. Ez a szoftvermegoldás a fenntarthatósági teljesítményre és kockázatokra vonatkozó kompakt önértékelési kérdőíven alapul.

A kiválasztott beszállítók az értékelés mellett auditáláson is átesnek. A Henkel szakosodott független könyvvizsgáló cégekkel működik együtt a meghatározott szabványoknak való megfelelés ellenőrzése érdekében. Ellenőrzéseink helyszíni ellenőrzésekből állnak (pl. a termelési helyszíneken), és magában foglalja mind a gyári ellenőrzéseket, mind a hierarchiában lévő alkalmazottakkal folytatott megbeszéléseket.

4. lépés: A teljesítményértékelés elemzése

Külső fenntarthatósági szakértők, valamint a beszerzési csapatunkban dolgozó beszállítói felügyelőink elemzik az auditok és EcoVadis értékelés eredményeit, azonosítják a fenntarthatósági hiányosságokat és a fejlesztendő területeket. Ezzel egyidejűleg a beszállítókat különböző fenntarthatósági kockázati osztályokba sorolják. Az értékelést vagy auditot követő szabványosított folyamat biztosítja, hogy beszállítóink végrehajtják a meghatározott korrekciós intézkedéseket. Az ismételt súlyos meg nem felelés egy meghatározott eszkalációs folyamaton keresztül történik, és a beszállítói kapcsolat megszüntetéséhez vezet.

5. lépés: Javító intézkedések és folyamatos fejlesztési folyamat

Az audit vagy az értékelés eredményeitől függetlenül megkérjük az értékelt beszállítóinkat, hogy készítsenek korrekciós intézkedési tervet, és dolgozzanak a meghatározott fejlesztendő területeken. Az újraértékelésig vagy újraauditálásig tartó időszakban a beszállítóinkkal együtt figyelemmel kísérjük a végrehajtás terén elért haladást.

6. lépés: Újraértékelés / újraauditálás

Ismétlődő újraértékeléseket vagy újraauditokat alkalmazunk beszállítóink teljesítményének nyomon követésére, és így biztosítjuk a folyamatos fejlesztési ciklust, amely értékelésből, elemzésből és korrekciós intézkedésekből áll. A beszállítóink fenntarthatósági teljesítményének alakulására vonatkozó, ebből adódó átláthatóságot digitális platformokon keresztül valós időben hozzáférhetővé tesszük.

1. lépés: Előzetes ellenőrzés és kockázatértékelés

Az ellátási lánc fenntarthatósági kockázatainak értékelésére szolgáló megközelítés a csoport egészére kiterjedő kockázatkezelési rendszer részét képezi. A kockázati potenciált regionális és országos szinten, valamint az értéklánc szintjén értékeljük, beleértve az iparágspecifikus kockázatokat is. Ennek során olyan országokra összpontosítunk, amelyeket a nemzetközi intézmények a fenntarthatósági kockázatok fokozott szintjével kapcsolatban azonosítottak. Az értékelés az emberi jogokkal, a környezettel és a korrupcióval kapcsolatos kritériumokra is kiterjed.

A fenntarthatósági kockázatot jelentő anyagokkal összefüggésbe hozható kockázatos országra a legjelentősebb aktuális példa a Kongói Demokratikus Köztársaság (KDK) keleti tartományai, ahol különböző hadseregek, lázadó csoportok és külső szereplők profitálnak a bányászatból, miközben hozzájárulnak a térségben zajló háborús erőszakhoz és kizsákmányoláshoz. A Kelet-Kongóból és a szomszédos országokból kitermelt négy bányászott ásványi anyag az úgynevezett "konfliktusásványok". Ezek az ásványok a következők: kolumbit-tantalit (tantálérc), kasziterit (ónérc), wolframit (volfrámforrás) és az arany, amelyeket a tantál, ón, volfrám és arany (3TG) fémek végső előállításához használnak.

A konfliktusmentes ellátási láncok a Felelősségteljes Beszerzési Politikánk szerves részét képezik, az OECD-nek a konfliktus sújtotta és magas kockázatú területekről származó ásványi anyagok felelős ellátási láncaira vonatkozó átvilágítási útmutatójával összhangban megfelelő átvilágítást végzünk az ellátási láncban. Beszállítóinktól megköveteljük, hogy a konfliktusos ásványi anyagokra vonatkozó alkalmazandó jogi keretek (többek között az OECD átvilágítási útmutatója, az uniós rendelet és a Dodd-Frank törvény) követelményeinek megfelelően járjanak el. A beszállítóknak dokumentumokkal kell igazolniuk, hogy az összes általuk beszerzett anyag konfliktusmentes. Mivel a Henkelnek nincs közvetlen üzleti kapcsolata a kohókkal, elvárjuk beszállítóinktól, hogy konfliktusmentes, ellenőrzött alapon működjenek együtt ezekkel a kohókkal, azzal a követelménnyel, hogy kizárólag a Responsible Minerals Initiative (RMI) vagy más, az OECD által elismert üzleti kezdeményezés által hitelesített forrásokat használjanak.

2. lépés: Bevezetés

Az előzetes ellenőrzés és kockázatértékelés eredményei ezután a beszállítói felvételi folyamatba kerülnek. Beszállítóinktól elvárjuk, hogy ismerjék el beszállítói magatartási kódexünket, valamint felelős beszerzési politikánkat. Bevezetési folyamatunk egy globálisan egységes regisztrációs rendszerben van rögzítve, és szabványos formában goglalja össze fenntarthatósági követelményeinket.

3. lépés: Kezdeti értékelés vagy audit

Egy új üzleti kapcsolat kezdetén a beszállítókat arra kérik, hogy vagy hozzák nyilvánosságra a fenntarthatósági teljesítményük meglévő eredményeit, vagy töltsenek ki egy kérdőívet, amely átláthatóságot biztosít fenntarthatósági teljesítményükről. Ezt külső beszerzési volumenünk jelentős részén az EcoVadis, egy független fenntarthatósági értékelési szakember által kifejlesztett értékelési módszertan segítségével tesszük. Ezek a kérdőívek a biztonság, az egészség, a környezetvédelem, a minőség, az emberi jogok, a munkavállalói normák és a korrupció elleni küzdelem területén megfogalmazott elvárásokat fedik le.

2021-ben bevezettük az IntegrityNext szoftverszolgáltatási megoldást az alacsonyabb beszerzési volumenű beszállítók számára. Ez a szoftvermegoldás a fenntarthatósági teljesítményre és kockázatokra vonatkozó kompakt önértékelési kérdőíven alapul.

A kiválasztott beszállítók az értékelés mellett auditáláson is átesnek. A Henkel szakosodott független könyvvizsgáló cégekkel működik együtt a meghatározott szabványoknak való megfelelés ellenőrzése érdekében. Ellenőrzéseink helyszíni ellenőrzésekből állnak (pl. a termelési helyszíneken), és magában foglalja mind a gyári ellenőrzéseket, mind a hierarchiában lévő alkalmazottakkal folytatott megbeszéléseket.

4. lépés: A teljesítményértékelés elemzése

Külső fenntarthatósági szakértők, valamint a beszerzési csapatunkban dolgozó beszállítói felügyelőink elemzik az auditok és EcoVadis értékelés eredményeit, azonosítják a fenntarthatósági hiányosságokat és a fejlesztendő területeket. Ezzel egyidejűleg a beszállítókat különböző fenntarthatósági kockázati osztályokba sorolják. Az értékelést vagy auditot követő szabványosított folyamat biztosítja, hogy beszállítóink végrehajtják a meghatározott korrekciós intézkedéseket. Az ismételt súlyos meg nem felelés egy meghatározott eszkalációs folyamaton keresztül történik, és a beszállítói kapcsolat megszüntetéséhez vezet.

5. lépés: Javító intézkedések és folyamatos fejlesztési folyamat

Az audit vagy az értékelés eredményeitől függetlenül megkérjük az értékelt beszállítóinkat, hogy készítsenek korrekciós intézkedési tervet, és dolgozzanak a meghatározott fejlesztendő területeken. Az újraértékelésig vagy újraauditálásig tartó időszakban a beszállítóinkkal együtt figyelemmel kísérjük a végrehajtás terén elért haladást.

6. lépés: Újraértékelés / újraauditálás

Ismétlődő újraértékeléseket vagy újraauditokat alkalmazunk beszállítóink teljesítményének nyomon követésére, és így biztosítjuk a folyamatos fejlesztési ciklust, amely értékelésből, elemzésből és korrekciós intézkedésekből áll. A beszállítóink fenntarthatósági teljesítményének alakulására vonatkozó, ebből adódó átláthatóságot digitális platformokon keresztül valós időben hozzáférhetővé tesszük.

Szállítói kapcsolat kialakulása vagy megszűnése

Szorosan együttműködünk beszállítóinkkal fenntarthatósági teljesítményük javítása érdekében. A hangsúly a pozitív változás kezdeményezésén van az értéklánc egészében, például képzési programokon és közös projekteken keresztül. 2024-ben egyetlen stratégiai üzleti partnerünktől sem kaptunk értesítést olyan jogsértésről, amely miatt megszüntettük volna kapcsolatunkat az adott szállítóval.

Együtt a fenntartható ellátási láncért

2011-ben a Henkel és öt másik vegyipari vállalat elindította az “Együtt a fenntarthatóságért – Vegyipari ellátási láncok egy jobb világért” (TfS) kezdeményezést. A kezdeményezés az ENSZ Globális Megállapodásának és a Vegyipari Szövetségek Nemzetközi Tanácsának (ICCA) elvein alapul. A TfS célja az egyre összetettebb ellátási lánc menedzsment folyamatok harmonizálása a fenntarthatóság szempontjából, valamint a világméretű üzleti partnerek közötti párbeszéd optimalizálása. Mindenekelőtt szinergiákat kell kialakítani, hogy az erőforrásokat hatékonyabban és minimális adminisztrációs ráfordítással lehessen felhasználni, nemcsak a tagvállalatok között, hanem valamennyi közös beszállítónkkal is. 

A TfS kezdeményezés auditjainak és online értékeléseinek középpontjában a következő alapötlet áll: „Egy audit, mindenki számára audit!" A beszállítóknak így csak egy értékelésen vagy egy auditon kell átesni. Az ellenőrzéseket számos kiválasztott, független könyvvizsgáló cég végzi. Az online értékelések során a TfS együttműködik az EcoVadis-szal, a fenntarthatósági teljesítményértékelés szakértőjével. A teljesítményt a menedzsment, a környezetvédelem, az egészség és biztonság, a munkaügyi és emberi jogok, valamint az etikus vállalatirányítási kérdések területén értékelik. 2024-ben a TfS mintegy 20.600 aktív TfS-értékeléssel és audittal rendelkezett. Ugyanebben az évben körülbelül 3.200 Henkel beszállító esett át TfS-értékelésen vagy auditon. Mivel számos TfS-tag egyben a Henkel közvetlen beszállítója is, és ezek a beszállítók is értékelik és auditálják beszállítóikat, így az értéklánc mentén mélyreható megközelítést érünk el (n. szint) a fenntarthatósági gyakorlatokkal kapcsolatban.

A TfS kezdeményezés történetének fontos mérföldköve volt, hogy 2022-ben kiadták a vegyipar számára a Scope 3 Product Carbon Footprint (PCF) Guideline for the Chemical Industry (Scope 3 Product Carbon Footprint (PCF) Guideline for the Chemical Industry) című iránymutatást. A TfS tagjai globális civil szervezetekkel, vállalati fenntarthatósági szakértőkkel, vegyipari szakértőkkel és olyan szervezetekkel dolgoztak együtt, mint a Világgazdasági Fórum (WEF) és a Fenntartható Fejlődés Üzleti Világtanácsa (WBCSD), annak biztosítása érdekében, hogy a TfS PCF-iránymutatások összeegyeztethetők legyenek a kibocsátások elszámolására vonatkozó globális bevált gyakorlatokkal. A Henkelt szakértők képviselték ezekben a munkacsoportokban. A nemrégiben frissített iránymutatás a vegyipar sajátosságaira tekintettel egységesíti a meglévő PCF-számítási módszereket, és lehetővé teszi az üzleti és ipari ügyfelek, valamint a fogyasztók számára, hogy a jövőben közvetlen összehasonlíthatóságot és a vegyipari termékek éghajlati hatásáról. 2024-ben a TfS kezdeményezés hivatalosan elindította a PCF Exchange-et – egy szabványosított adatplatformot, amely lehetővé teszi a beszállítók és a vállalatok számára, hogy a jövőben közvetlen összehasonlíthatóságot és a vegyipari termékek éghajlati hatásainak értékelését megállapítsák. 2024-ben a TfS kezdeményezés hivatalosan elindította a PCF Exchange-et – egy szabványosított adatplatformot, amely segítségével a beszállítók és a vállalatok szén-dioxid-adatokat generáljanak és biztonságosan cseréljenek az ellátási láncaikból.

A TfS kezdeményezés másik központi eleme a TfS Academy – egy személyre szabott tanulási és készségfejlesztő platform, amelynek célja, hogy a tagvállalatok és beszállítóik számára folyamatos oktatást biztosítson az ellátási lánc kulcsfontosságú fenntarthatósági témáiról. A kurzusok olyan témákat érintenek, mint az egészség és biztonság, a környezetvédelem, a fenntartható beszerzés, a munka és az emberi jogok, a menedzsment és az irányítás, valamint magáról a TfS-ről szóló információk. A tananyag mind a TfS auditokból és értékelésekből eredő korrekciós intézkedésekhez kapcsolódik. Ez egy sor konkrét tanulási lehetőséget biztosít az értékelt beszállítóknak, amelyek közvetlenül kapcsolódnak az audit eredményeihez, és támogatják őket folyamatos fejlesztési erőfeszítéseikben. 2024 végére a Henkelnél több mint 280 hallgató vett részt a TfS Akadémia 790 kurzusában.

Beszállítók és vevők képzése és fejlesztése

2024-ben a Henkel továbbra is a szakértelem kiépítésére, valamint a vevők és beszállítók ismereteinek bővítésére összpontosított. A Henkel szakértői a beszerzési szakértőket, és a beszállítókat olyan kiemelt témákban képezték ki, mint a Palma(mag)olaj, üvegházhatásúgáz-kibocsátás, szerződéses gyártás és kereskedelmi termékek. A TfS szakértői 2024-ben több mint 2500 résztvevőt képeztek ki különféle webináriumokon, öt nyelven.

A korábbi évekhez hasonlóan a Henkel belső érdekelt felei és a beszerzési osztály új munkatársai is képzésben részesültek a felelős beszerzési stratégiánk tartalmáról, különös tekintettel az ellátási lánc átvilágításáról szóló törvény követelményeire. 2024-ben például a beszerzési osztály több mint 320 munkatársa vett részt kiterjedt “emberjogi átvilágítási” képzésen, amely az ellátási láncok emberi jogi átvilágítására összpontosított.

Nagyobb sokszínűség az ellátási láncban: Beszállítói sokszínűségi program

A sokszínűség, a méltányosság és a befogadás előmozdítása érdekében a beszerzés segít megerősíteni a sokszínűséget beszállítóink körében. Például Észak-Amerikában elindult a Beszállítói Sokszínűségi Programunk, hogy több együttműködési lehetőséget biztosítson a Henkel-lel való üzletkötés iránt érdeklődő tanúsított beszállítók számára. A program olyan vállalkozásokat céloz meg, amelyeket nők vagy kisebbségi csoportokhoz tartozó emberek, például fogyatékkal élők vagy veteránok vezetnek. A beszállítói sokszínűségi csapatunk által az észak-amerikai weboldalunkon kidolgozott regisztrációs űrlap lehetővé teszi a potenciális sokszínűségi beszállítók közvetlen összekapcsolását beszerzési szervezetünkkel. A különböző vállalati tagságok mellett, beleértve a Nemzeti Kisebbségi Beszállítói Fejlesztési Tanácsot, (NMSDC) és a női tulajdonú vagy kisebbségi tulajdonú üzleti vállalkozás (WMBE), a Beszállítói Sokszínűségi Csapat számos "Supplier Diversity Matchmaker" eseményen vesz részt. Ily módon célunk a magas színvonalú beszerzési megoldások összekapcsolása egy befogadó és dinamikus beszállítói bázissal. A program során, e tekintetben szerzett tapasztalatokat fontos észak-amerikai piacunkon szeretnénk felhasználni globális tevékenységünk bővítésére.

Szoros együttműködés a partnerekkel

A TfS kezdeményezésben való részvételünk mellett a Henkel tagja az "AIM-PROGRESS" nevű fogyasztási cikkek iparágában működő vállalatok fórumának. A cél itt is a fenntartható beszerzés terén szerzett tapasztalatok cseréje a tagvállalatok között, valamint a szinergiák kiaknázása. A fórum a regionális beszállítói rendezvények megvalósítására is összpontosít az értéklánc fenntarthatósági teljesítményének javítása érdekében. Alapító tagja vagyunk az "Action for Sustainable Derivatives" (ASD) kezdeményezésnek is, mely a pálmaolaj-származékok ellátási láncának szervezeteit tömöríti, hogy támogassa az átláthatóság növelésére és az NDPE elvek (Nincs erdőirtás, nincs tőzeg, nincs kizsákmányolás) betartására irányuló erőfeszítéseket és jobbá tenni a pálmaolaj-ipart.